O szablonach, ich projektowaniu i moich z tym zmaganiach...

kroje pisma

poniedziałek, 07 listopada 2011

Tematem dzisiejszej notki są rodzaje krojów (dla purystów: nie rodzaje czcionek czy fontów bo to bardziej techniczne zagadnienie). Zacznijmy od cytatu z wikipedii:

Krój pisma to charakterystyczny obraz kompletu znaków pisma o jednolitych podstawowych cechach graficznych: stylu, rytmie, proporcji, dukcie, układzie lub kształcie szeryfów, właściwościach optycznych (czytelności) itp. Może mieć wiele odmian, nawet znacznie różniących się od kroju podstawowego, lecz nadal zachowujących w sposób konsekwentny podstawowe założenia graficzne danej rodziny krojów.

Czyli krój to inaczej wygląd liter, coś co większość nazwałaby zapewne po prostu czcionką nie wnikając w purystyczne rozróżnienia. Kroje można podzielić na klika grup, może być też kilka różnych rodzajów podziału.

szablony różnymi komercyjnymi fontami

W rozwinięciu wpisu antykwy podzielone wg wyglądu: jedno/dwuelementywe, szeryfowe/bezszeryfowe, proporcjonalne/nieproporcjonalne. Pisanki, pismo gotyckie, ksenotypy. Opis wyglądu, cechy charakterystyczne i najważniejsze przykłady (Times, Bodoni, Courier, Arial, Rockwell).

W drugiej części dokładniejszy opis poszczególnych grup wydzielonych na podstawie wyglądu i pochodzenia: antykwa renesansowa, antykwa barokowa, antykwa klasycystyczna, egipcjanka, grotesk. Wszystkie z dokładnymi ilustracjami i przykładami.

wtorek, 25 października 2011

Pisałam o krojach, pokazywałam jak wyglądają, pokusiłam się nawet o dłuższy tekst o tym jak Microsoft nie chciał płacić za Helvaticę i zakupił tańszego Ariala. Dzisiaj mało tekstu za to sporo do oglądania. Wypisałam wszystkie kroje, które przychodzą mi do głowy, są w miarę dostępne (czyli zainstalowane na Windowsie, nie oszukujmy się; statystyki mówią, że użytkownicy wchodzący na polskie strony w 97% korzystają z systemów tej marki) i mają polskie litery.

Oczywiście fonty wypisałam w stosie a więc starałam się znaleźć alternatywę dla innych systemów. Nie dodawałam natomiast na koniec właściwej rodziny. Chciałam aby osoby które nie mają zainstalowanego danego kroju widziały wyraźnie różniącą się czcionkę typu monospace czyli o stałej szerokości znaku (jak na starej maszynie, Courier New). Na koniec poproszę więc o recenzję. Czy wszystkie te czcionki są dostępne na waszych komputerach?

przykłady s

Numery od 1 do 5 zapewne tak. To są kroje które zawsze polecam wpisywać. Są ładne, dobrze zaprojektowane i zainstalowane na niemal każdym komputerze. Nad krojami od 6 do 11 należałoby się zastanowić. Z różnych powodów: za ciężkie, zbyt wyraziste, afiszowe (nadają się tylko na nagłówki). Comic Sans i Monotype Corsiva to delikatny temat. Są całkiem dobrze zrobione ale ich wybór wydaje się być bardzo infantylny; Comic to czcionka dla komiksów, raczej niepoważna, komiczna i trochę dziecinna; Corsiva zaś jest ozdobna, brakuje jej jednak trochę uroku jak na ozdobny typ. Została zaprojektowania dla inicjałów bardziej niż tekstu. Od 14 do końca dodałam kroje, które nie są tak powszechne (51% użytkowników polskich stron posiada zainstalowany system Windows XP).

szablony Kate Mac - monospace - 16px
Takim fontem wyświetlać się będą nie zainstalowane u was kroje. - 12px

  1. szablony Kate Mac - Trebuchet MS - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  2. szablony Kate Mac - Verdana - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  3. szablony Kate Mac - Arial - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  4. szablony Kate Mac - Times New Roman - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  5. szablony Kate Mac - Georgia - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  6. szablony Kate Mac - Tahoma - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px (Mac: Geneva)
  7. szablony Kate Mac - Century Gothic - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px (Ubuntu: URW Gothic L)
  8. szablony Kate Mac - Impact - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  9. szablony Kate Mac - Garamond - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  10. szablony Kate Mac - Palatino Linotype - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px (Mac: Palatino, Ubuntu: URW Palladio L)
  11. szablony Kate Mac - Bookman Old Style -16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px (Mac: Hoefler Text, Ubuntu:URW Bookman L)
  12. szablony Kate Mac - Comic Sans MS - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  13. szablony Kate Mac - Monotype Corsiva - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px (Mac: Apple Chancery, Ubuntu: URW Chancery L)
  14. szablony Kate Mac - Arial Narrow - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px (Helvetica Condensed)
  15. szablony Kate Mac - Calibri - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  16. szablony Kate Mac - Cambria - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  17. szablony Kate Mac - Gabriola - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  18. szablony Kate Mac - Segoe UI - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px
  19. szablony Kate Mac - Segoe Print - 16px
    Mężny bądź, chroń pułk twój i sześć flag. - 12px

 

Jeżeli macie jeszcze jakieś propozycje do dodania to tej listy to zapraszam do komentarzy. Które najbardziej lubicie? Z których najchętniej korzystacie?

czwartek, 16 lipca 2009

ABC3D from www.abc3dbook.com on YouTube.


Drugi filmik na tym blogu też nowością nie jest ale skoro postanowiłam pokazać co lubię i co mi się podoba to nie może zabraknąć tej książki. To zdecydowanie jedna z najciekawszych rozkładanych trójwymiarowych książeczek. Litery w niej nie tylko są trójwymiarowe ale także ruszają się i mieniają w inne. Dzięki kreatywności Marion Bataille możemy odkrywać alfabet litera po literze. Dzięki wspaniałemu użyciu formy i przestrzeni możemy obserwować jak dramatycznie C zmienia się w D, V dzięki lustrzanej przestrzeni staje się W a psychodeliczne S jest po prostu cudowne.

ABC3Dbook

ABC3D the Song: inspired by the book and original youtube video and created by the incredible band "Not Waving But Drowning"

 

poprzedni filmik: Typography in Motion

niedziela, 29 marca 2009

Typography in Motion from ilovetypography.com on Vimeo.

Filmik typography to żadna nowość ale na początek nowej kategorii wpisów dotyczących właśnie takiego wykorzystania typografii ten filmik nadaje się świetnie. W kreatywny sposób zaprezentowane są tu podstawowe pojęcia związane z typografią. Filmik trwa niespełna dwie minuty i jest rodzajem animowanego wprowadzenia do typografii. Zresztą poczatek tekstu w filmiku to tylko odrobinę zmieniony fragment książki Alana Pipesa: Production For Graphic Designers.

Typography is the art and techniques of arranging type, type design, and modifying type glyphs. Type glyphs are created and modified using a variety of illustration techniques. The arrangement of type involves the selection of typefaces, point size, line length, leading (line spacing), adjusting the spaces between groups of letters (tracking) and (kerning) adjusting the space between pairs of letters.

Filmik został stworzony przez studentów Vancouver Film School: Ryana Uhricha and Marcosa Ceravolo. Pierwsze zdanie: "Typography is what language looks like." to słowa Ellen Lupton, autorki książki: Thinking With Type. Autorem innego zdania wykorzystanego w filmie: "A good typographer is someone who communicates a point of view with skill and imagination and makes the type taste good" jest Jeffrey Keedy

Marcosa Boca Ceravolo:
"Our objective was to use type as the main aesthetic and design element to create awareness about the evolution and main characteristics of typography. Both the music and voice over used in the piece make reference to 1950’s TV and Radio advertising. We are targeting designers and non designers who have an interest in typography and want to learn more about it."

Zapraszam do obejrzenia - it taste good.

piątek, 31 października 2008

Arial jest krojem zaprojektowanym w 1982 roku dla IBM przez Robina Nicholasa i Patricię Saunder z firmy Monotype, jednej z najsłynniejszych firm zajmujących się typografią. Powstała jako tańszy odpowiednik kroju Helvetica (firmy Linotype) i początkowo nazywała się Sonoran San Serif.

Cała historia początków popularności Ariala związana jest w zasadzie z PostScript czyli językiem opisu strony. Jest to tekstowy opis zawartości dokumentów, który po przesłaniu do drukarki zamieniany jest w bitmapowy obraz strony. Dopiero w tej formie informacja trafia na papier. Język ten wprowadziła na rynek firma Adobe Systems, która też to firma kupiła licencję na wykorzystywanie kroju Helvetica i zaczęła go dołączać do każdego swojego interpretatora Postscript. Nie wnikając zbytnio w szczegóły należy powiedzieć, że istnieją dwa rodzaje fontów postscriptowych przy czym Adobe nie udostępniło specyfikacji do tego lepszego rodzaju (Type1). Firmy Apple i Microsoft doszły do porozumienia w celu stworzenia alternatywy dla technologii Adobe - Apple daje format fontów TrueType, konkurencyjny dla Type1 a Microsoft udostępnia swój kolon technologii PostScript - TrueImage. I tyle by było w zasadzie historii.

Narodziny Ariala

Podstawą popularności Ariala stał się sukces Windowsa. W 1992 wprowadzono na rynek Windows 3.1 gdzie jednym z podstawowych krojów był właśnie Arial. Krój ten zostaje dołączany do większości produktów Microsoftu (Apple natomiast kupuje licencję na Helvetikę). Dołączenie tego kroju do systemu operacyjnego Windows spowodowało, że Arial stał się jednym z najpopularniejszych "fontów" na świecie skutecznie wypierając swój pierwowzór. To właśnie Microsoft zmienił nazwę na Arial.

Geneza projektu

Mimo, że Arial jest prawie identyczny z Helvetiką, to nie jest jej idealnym klonem. Zacznijmy od tego, że zaprojektowana w 1957 roku Helvetica miała być nowym, uniwersalnym bezszeryfowym krojem pisma, który miał konkurować z Akzidenz-Grotesk. Podstawą dla Helvetiki był krój Schelter-Grotesk i początkowo (do 1960 roku) nosiła ona nazwę Neue Haas Grotesk. Arial natomiast posiadając proporcje, szerokość liter i odstępy Helvetiki wzorowany jest na Monotype Grotesque 215. Tak więc oba kroje wzorowane są na dziewiętnastowiecznych krojach Grotesque (w Niemczech Grotesk). Arial posiada proporcje Helvetiki z prostej przyczyny – miał ją zastępować. W dokumentach drukowanych na urządzeniach posiadających nieoryginalny interpreter PostScriptu, w miejsce oryginalnej Helvetiki można było podstawić Ariala, zachowując proporcje tekstu.

Różnice - Arial vs. Helvetica

Mimo różnej genezy i nieco odmiennego charakteru krojów są one bardzo podobne i przy niewielkim stopniu pisma trudno dostrzec różnice. Niemniej te różnice istnieją. Arial ma więcej cech humanistycznych, piętki (końcówki liter) są ostro ścięte, krzywe są miększe. Najwyraźniej różnice widać w literach „a”,  „t”,  „G”,  „R”.

ARIAL_a ARIAL_t ARIAL_G ARIAL_R ARIAL_f ARIAL_c
Źródła: www.ms-studio.com, ilovetypography.com

Czy widzicie już różnicę? Może warto to sprawdzić?
Rozróżnisz Ariala od Helvetiki? Sprawdź się»

Krytykowanie Ariala za to, że powstał na podstawie innego kroju jest zupełnie bezsensowne. Typografia, która nie opiera się na tym co już stworzono jest złą typografią. Należy wzorować się na poprzednikach, należy stosować się do klasycznych zasad. Litery są przede wszystkim narzędziem komunikacji, dlatego też m.in. nie można zastrzec ich kształtu. Można głosić piękność Helvetiki i brzydotę jej kopii w postaci Ariala ale jeżeli litery różną się między sobą tylko nieznacznie i tylko w kilku przypadkach to co jest krytykowane? Przeszkadza nam to, że Arial jest kopią Helvetiki czy to, że nie jest kopią idealną?

To co jest problematyczne w Arialu to to, że Microsoft wybrał go aby nie płacić licencji za dużo popularniejszy wtedy krój Helvetica a dzięki sukcesowi Windows doprowadził do tego, że Arial wyparł Helvetikę.

Źródła:

niedziela, 25 maja 2008
Sądząc po wynikach wyszukiwania niejednokrotnie pada pytanie „jaka czcionka na bloga?” Zazwyczaj polecam używanie „pewnych” czcionek, takich, które mają bardzo dobrą czytelność i są dostępne w przypadku większości systemów operacyjnych. Niejako pewniakami są szeryfowe Times New Roman, Georgia, bezszeryfowe: Arial, Verdana, Trebuchet MS czy monospace Courier New. Nie są to jednak jedyne powszechnie dostępne kroje

8 fonts you probably don’t use in css, but should

Kilka dni temu natrafiłam na ciekawy artykuł, który skłonił mnie do napisania tej notki. Tekst znajduje się na blogu www.3point7designs.com i dotyczy kilku innych krojów często powszechnie dostępnych.

  1. Palatino Linotype / Palatino
  2. Tahoma
  3. Impact
  4. Century Gothic
  5. Arial Black
  6. Arial Narrow
  7. Copperplate / Copperplate Gothic Light
  8. Gill Sans / Gill Sans MT
Obok nazw krojów można znaleźć tam bardzo ciekawą informację o dostępności tej czcionki. Przykładowo 97% użytkowników Windowsa i 78% Mac’a będzie wyświetlało krój Palatino.

Complete Guide to Pre-Installed Fonts in Linux, Mac, and Windows

Czytając komentarze natrafiłam na link do strony będącej niejako przewodnikiem po krojach. Czcionki uporządkowane są tam według rodzin i określone jest w jakich systemach są dostępne. Do wyboru mamy kategorie: Windows, Installed with MS Programs, Mac OS 10.4, Ubuntu (Linux). Teraz tylko odszukaj czcionkę którą chcesz użyć i sprawdź czy jest dostępna dla wszystkich użytkowników.

Rodziny czcionek

Na koniec tekst po polsku który wyjaśnia użycie czcionek w CSS. Choć to oczywiście bardzo istotny temat to w tym momencie najistotniejsza jest tabela prezentująca przykłady różnych czcionek. Może się zdarzyć tak, że Twoja przeglądarka niektórych z nich nie będzie znała tak więc w tym miejscu łatwo możesz zobaczyć co z tym fantem zrobi przeglądarka.

 

Źródła:

PS. Przerwa dalej trwa
sobota, 26 kwietnia 2008

Szczerze uwielbiam kroje pisma. To jest jedna z pozytywnych wartości jakie wyniosłam z robienia szablonów i szerzej blogowania. Pismo zawsze znajdowało się gdzieś na obrzeżach mojego zainteresowania ale nie przywiązywałam do niego wielkiej wagi. Krój oceniałam w skali trzystopniowej: ciekawy, pożyteczny i cała reszta. Nie zamierzam twierdzić, że dzięki blogowaniu znam się na piśmie tudzież typografii – z całą pewnością tak nie jest. Im więcej widzę z tym większą pokorą podchodzę do tematu.

Terminologia

Słowa typografia, czcionka, font są bardzo niejasnymi pojęciami i choć generalnie każdemu się wydaje, że je rozumie to wypada globalnie uznać, że pojęcia te mają więcej niż jedno ścisłe znaczenie i nie prowokować dyskusji, która nie może mieć jednego jedynie słusznego wniosku.

Typografia to pojęcie związane z użyciem znaków pisarskich (a ściśle rzecz ujmując znaków typograficznych czyli chodzi o sam wygląd znaku bez zależności w jakie znak wchodzi z innymi znakami) przy czym z definicji należy wykluczyć znaki pisma ręcznego (tymi zajmuje się paleografia i neografia). Typografia zajmować się będzie znakami pisarskimi w druku, na ekranie komputera itp.

Czcionka vs. Font

Wbrew pozorom słowa te nie są synonimami ale ponownie muszę stwierdzić, że ich zakres nie jest ostro zarysowany. Generalnie font od czcionki odróżnia rodzaj nośnika. Czcionka to nośnik znaku drukarskiego – prostopadłościan z oczkiem w kształcie danego znaku. Font natomiast to cyfrowy nośnik znaku bywa jednak często nazywany czcionką komputerową.

Tyle definicji. W dalszej części wpisu moja bardziej osobista opinia na ten temat i mały prezencik: pokażę co za krój ostatnio mnie zachwyca.

piątek, 30 listopada 2007

Wybór odpowiedniego kroju dla bloga jest niezwykle istotny. Nie tylko decyduje on o klimacie i charakterze wizualnej strony bloga ale może on nawet zadecydować o tym czy tekst na nim umieszczony zostanie przeczytany. Jeśli podczas czytania będzie narastało zmęczenie wynikające ze złej czytelności tekstu, to może nastąpić najgorszy z możliwych scenariuszy - czytanie zostanie przerwane.

przykładowe kroje dostępne z systemami dla tekstu i specjalne dla tytułu dostępne do zakupu na stronie myfonts.com

Czytelność (raczej ang. legibility a nie readability które to słowo oznacza rozróżnienie struktury, zrozumienie układu ale mówiąc szczerze mam problem z rozdzieleniem tych znaczeń) wiąże się z jakością napisania i przygotowania tekstu. Czytelność tekstu zależy od wielu czynników:

  • kolor tekstu w stosunku do tła
  • odstępów
  • kroju pisma
  • długości wiersza
  • wyrównania (justunku)
  • gęstości tekstu
  • poprawności gramatycznej

W dalszej części wpisu kilka rad związanych z wyborem fontów do tytułu bloga, tytułów notek czy treści głównej. Będzie o sprzecznym komunikacie gdy co innego mówi treść napisu a co innego jego wygląd, o tym że przy pisankach nie używa się wersalików i o trzech fontach stworzonych z myślą o wyświetlaniu na ekranie. Jeżeli zaś te trzy to za mało to proszę zajrzeć do innych wpisów z kategorii kroje pisma.

piątek, 31 sierpnia 2007

Proponuję małą zabawę. Opisałam tu pięć rodzin czcionek. Pod opisem zamieściłam tekst, który został napisany przy wykorzystaniu opisywanej rodziny. To jak on wygląda zależeć będzie od tego jakie kroje masz zainstalowane, jakie czcionki obsługuje twoja przeglądarka itp. Najlepiej to będzie można zobaczyć na przykładzie rodziny fantasy, która u mnie przez długi okres czasu wyświetlała się jako "Echo Deco".

sans-serif

Ta rodzina składa się z czcionek pozbawionych szeryfów. Możemy do niej zaliczyć kroje: Arial, Helvetica, Verdana, Tahoma itp.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et mauris. Duis sed massa id mauris pretium venenatis. Suspendisse cursus velit vel ligula. Mauris elit. Donec neque. Phasellus nec sapien quis pede facilisis suscipit. Aenean quis risus sit amet eros volutpat ullamcorper. Ut a mi. Etiam nulla. Mauris interdum.

serif

Serif czyli po polsku szeryf. Szeryfem nazywamy ozdobne, krótkie kreski stosowane w wielu krojach pisma do zwiększenia dekoracyjności danej czcionki. Najczęściej są to poziome kreski będące stopkami liter, ale mogą występować również w innych miejscach znaków. Kroje szeryfowe są najpopularniejsze w przypadku tekstów drukowanych, pomagają 'trzymać linijkę'. Do najpopularniejszych pism szeryfowych zaliczyć można kroje: Times New Roman, Georgia,  Garamond.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et mauris. Duis sed massa id mauris pretium venenatis. Suspendisse cursus velit vel ligula. Mauris elit. Donec neque. Phasellus nec sapien quis pede facilisis suscipit. Aenean quis risus sit amet eros volutpat ullamcorper. Ut a mi. Etiam nulla. Mauris interdum.

monospace

Tą rodzinę można bez problemu rozpoznać. Monospace to rodzina czcionek o stałej szerokości znaku. Wszystkie litery mają dokładnie taką samą szerokość. Najlepiej to widać gdy porówna się literę "i" z jakąś inną np. "o" czy "m". Do tej rodziny możemy zaliczyć kroje: Courier New, Andale Mono czy też OCR A Extended.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et mauris. Duis sed massa id mauris pretium venenatis. Suspendisse cursus velit vel ligula. Mauris elit. Donec neque. Phasellus nec sapien quis pede facilisis suscipit. Aenean quis risus sit amet eros volutpat ullamcorper. Ut a mi. Etiam nulla. Mauris interdum.

cursive

Nazwa może byc nieco myląca. W języku polskim "kursywa" oznacza pochylony krój pisma, podczas gdy w angielskim cursive to pismo kreślone łącznie, jedną kreską. Mimo wszystko znaczenia polskie i angielskie są do siebie zbliżone. Rodzina cursive zawiera kroje imitujące ręczne pisno. W języku polskim określibyśmy ją nazwą pisanki. Kursywa natomiast to byłby pochyły styl kroju dowolej rodziny, przy czym w przypadku krojów szeryfowych kursywa jest italikiem a więc rzeczywiście ma coś wspólnego z pismem ręcznym. Do tej rodziny możemy zaliczyć kroje: Comic Sans MS, Monotype Corsiva czy też Papyrus.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et mauris. Duis sed massa id mauris pretium venenatis. Suspendisse cursus velit vel ligula. Mauris elit. Donec neque. Phasellus nec sapien quis pede facilisis suscipit. Aenean quis risus sit amet eros volutpat ullamcorper. Ut a mi. Etiam nulla. Mauris interdum.

fantasy

Zakładam że określenie fantasy będzie synonimem fantazyjny. Czyli litery będą wyświetlane za pomocą czcionek fantazyjnych, ozdobnych (Np. stylizowanych na neogotyk czy art deco). Do tej rodziny możemy zaliczyć kroje ozdobne i afiszowe: Impact, Cooperplate czy też Algerian.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at nisl. Nullam lorem mi, eleifend a, fringilla vel, semper at, ligula. Mauris eu wisi. Ut ante dui, aliquet nec, congue non, accumsan sit amet, lectus. Mauris et mauris. Duis sed massa id mauris pretium venenatis. Suspendisse cursus velit vel ligula. Mauris elit. Donec neque. Phasellus nec sapien quis pede facilisis suscipit. Aenean quis risus sit amet eros volutpat ullamcorper. Ut a mi. Etiam nulla. Mauris interdum.

Zakładki:
O blogu i RSSsubskrybcja
Polecane wpisy z blogu
Pomocne
Przeglądarki
Katalogi szablonów
Polecane strony
Szablony z dedykacją
o CSS (notki z tego bloga i podobnych bloksowych)
o arkuszach stylów ogólnie (CSS) dla poczatkujących,
głównie zewnętrzne podręczniki
o CSS (przydatne podpowiedzi) dla średniozaawansowanych
- specyficzne rozwiązania
- jak reagują przeglądarki
Historia polecanych
Kolory
Pismo
Polecane artykuły
ilustrowany przewodnik po bloksie dla początkujących,
dla zielonych jak szczypiorek na wiosnę,
dla zaczynających bloksowanie
Tagi
Follow Me on Pinterest
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...